Kabel TV

Vår föreningen har ett kabel TV-nät med ett kollektivt kanalutbud från SAPPA genom BildAT.


Kabel-TV

Föreningen har i fastigheten ett utbyggt Kabel-TV nät och får TV signalerna via fiber och Stadsnätet. Sedan 1/3 2017 har vi ett kollektivt Digitalt Kabel-TV avtal med BildAT.se
 

Förändringar i TV-tjänsten

Från den 3/6 2025 levereras TV-utbudet helt digitalt och okodat, Tidigare var signalen analog och kodades om till digitalsignal i digitalboxen och genom programkortet.  
Från den 3/6 2025 släcks den analoga signalen och vi får digitala HD-kanaler (alla kanaler i nya utbudet är HD-kanaler) med bättre ljud och bild direkt ur våra antennuttag.

Det innebär att du då kan se 19-digitala HD-kanaler direkt ur alla antennuttag i din lägenhet, under förutsättning att din TV mottagare är utrustad med en DVB-C mottagare, något som TV apparater tillverkade efter 2008 har. 
Det nya utbudet på 19 HD-kanaler ersätter det gamla utbudet vi hade på 21 kanaler. Det innebär att du bara behöver använda din digitalbox och digitalkort om du själv har skaffat tilläggskanaler som du betalar för. 
Du ansvarar fortfarande för den till varje lägenhet tilldelade digitalboxen, och ett Programkort från SAPPA, dessa tillhör lägenheten och skall lämnas kvar vid avflyttningDu får alltså INTE göra dig av med boxen eller kortet, Boxen och kortet behövs också om du eller nästa lägenhetsinnehavare vill skaffa egna tilläggskanaler från SAPPA.  

Sappa Play

Från den 3/6 erhåller du också tjänsten Sappa play. Med play tjänsten kan du streama ditt basutbud via mobil, surfplatta eller dator så du kan se dina program även när du inte är hemma eller i efterhand om du missat något.  
1. Registrerar dina kunduppgifter på sappa.se/aktivera 
 2. Logga in med mejladress & lösenord** i Sappa Play-Appen (Appstore eller  GooglePlay) eller  på sappaplay.se 
**Vid första inloggningen är lösenordet till Sappa Play de fyra sista siffrorna i ditt personnummer.
 

Felanmälan Kabel TV

VID FEL på TV sändningarna är det Global Connect som ansvarar för alla driftsfel i stadsnätet. Vår Operatör a Bild AT.se ansvarar drift av programutbudet medan SAPPA bara ansvarar bara för själva Kanalutbudet. 

  • Kontrollera först om det är någon mer i huset som har störningar, i annat afll kontrollera dina anslutningar.
  • Kontrollera även om det föreligger några noterade drftsstörningar i stadsnätet på länken driftstörningar i Stadsnätet.
  • Om det inte finns några noterade driftsstörningar i Stadsnätet, så skall felanmälan göras till vår operatör (i detta fall Bild AT.se) inte till GlobalConnect eller Sappa. Uppgifter för felanmälan hittar du under någon av följande länken, Felanmälan BILD ATse. Det är sedan BildAT  som lägger det till sina tekniker eller senare kontaktar och anmäler eventuella fel i stadsnätet till GlobalConnect. 
  • Innan felanmälan Det kan ju också vara fel i vårat Kabel-TV nät eller i antennkablarna i lägenheten vilket bör kontrolleras först innan man anmäler fel till Bild AT.  
  • OBS! TV-noden eller antennsladdar i EL-rummet får absolut inte röras, utan skall bara åtgärdas av TV tekniker.