TV störningar

Bild AT har i dag 26/5 mätt vår TV signal

Vi skrev i maj månads medlems info:
Kabel Tv-nätet - fortsättning vi beslutade på senaste styrelsemötet att utredningen kring vårt kabel-TV nät skall påbörjas under hösten med den nya styrelsen. MEN då det uppstod nya problem 20/5 så har jag FELANMÄLT våra problem till BildAT. De kommer under någon av de närmaste veckorna komma hit och mäta signalerna i vårt TV kabelnät, man börjar att mäta i överlämningspunkten och från förstärkarna. Sedan kan vi gå vidare OM det efter att vi fått resultatet av den mätningen. De förklarade att IP-Only håller på att byta ut olika delar i fibernätet för att kunna öka på hastigheten i fibernätet DETTA KAN påverka våra TV signaler.  Vi börjar med att mäta signalerna sen får vi se om/hur vi går vidare.
 

I dag onsdag 26/5 har Bild AT varit här och mätt TV signalen i källaren och i en lägenhet, Det framkom att signalen in var tillräckligt bra och stark, dock är fiberomvandlaren (noden) och underförstärkaren av modell äldre och kan behövas byta framöver. (kostnad vi själva får stå för) Signalen uppe i mätt lägenhet var lika stark som utgående i källaren. 
Det visade sig dock att signalstyrkan kunde vara instabil och variera i styrka på vissa frekvenser. Teknikern har justerat styrkan på utgående signal och satt på slutmotstånd på omvandlaren samt underförstärkaren för att ytterligare förstärka eller hindra andra signaler.

Ytterligare justeringar av styrkan går inte att göra utan att byta vissa komponenter. I nuläget menade teknikern att mätningar i enskilda (varje) lägenheter inte skulle ge något förr än man utrett om man har gemensamma problem eller om problemen bara uppstår i vissa lägenheter. Därför föreslog han att vi går till nästa steg. Se nedan:

  • Nästa steg skall klarlägga OM fortsatta problem upplevs gemensamt och samtidigt, i så fall skulle en åtgärd kunna vara att byta ut omvandlaren eller kanske i första steget underförstärkaren.
  • Därför så bör vi/du framöver OM störningar uppstår i KABEL TV nätet (gäller dig som tittar på TV genom vårt Kabel TV nät) kontakta andra i huset för att klarlägga OM de har samma problem på samma kanal.
  • Vi dokumenterar sedan lägenhet, dag, kanal och typ av fel (ingen signal - bildfrysning eller vad den kan bestå i) för att sedan kunna åtgärda felen.

Styrelsen får sköta den gemensamma dokumentationen, viktigt är bara att du noterar och kontaktar andra när du upplever störningar samtidigt rapporterar till styrelsen om dina störningar. Fortfarande kan uppdateringar från EEM och IP-Onlys vara boven till störningar men det får framgå av dokumentationen.